Vandaag… beginnen we onze teammeeting, e-mailupdate of leadershipmail met een actuele klantervaring.”

Hoe relevant informatievoorziening over een nieuw IT-systeem of opleidingsprogramma, performance reviews, veiligheidsbeleid, strategiepijlers x, y, z en roadmap zus en zo ook zijn, communicatie over hoe klanten jullie producten of dienstverlening ervaren helpt om elke dag weer met energie en gedrevenheid aan het werk te gaan en het verschil te willen maken.

Veel managers en medewerkers ervaren in de praktijk een overload aan informatie over interne projecten en initiatieven.

Wat te doen?

Nodig een klant uit tijdens jullie (online) teammeeting of vraag iemand uit het team zich voor te bereiden om een klantervaring te delen. En deel dit met anderen binnen jullie organisatie.

Of, als je een stafafdeling leidt en er geen direct klantcontact is, vraag dan bijvoorbeeld een collega uit de lijn of hij/zij een actuele klantervaring wil (komen) delen. En vraag een afdeling die jullie ondersteunen naar hun ervaringen met jullie afdeling (en stel onderstaande vragen iets bij).

Heb het bijvoorbeeld hierover:

  • Hoe, waarom en wanneer werd deze klant jullie klant?
  • Hoe past deze klant en de producten en diensten die hij afneemt bij jullie missie (wat jullie doen) en visie (het verschil dat jullie op lange termijn willen maken)?
  • Hoe doen jullie het volgens deze klant? Welke kennis, expertise, producten/dienstverlening waardeert de klant het meest? Waarin zijn jullie onderscheidend?
  • Wat gaat goed? Wat karakteriseert jullie, in de ogen van de klant, als bedrijf of organisatie?
  • Wat kunnen jullie verbeteren?
  • Hoe kunnen jullie de klant hierbij betrekken?