De helft van de mensen die hun baan opzeggen (50% van de 7200), doen dit ‘vanwege hun manager’. Medewerkers hebben het gevoel dat ze weinig richting krijgen van hun manager om te kunnen begrijpen wat van hen wordt verwacht. Dit wordt gesteld in een in 2015 gepubliceerd onderzoek van Gallup, het marktonderzoeksbureau dat het concept van ‘employee engagement’ uitvond.

Duidelijkheid over verwachtingen is misschien wel de meest basale behoefte van een werknemer en is essentieel voor een goede performance, volgens Gallup. ’Medewerkers willen communicatie van hun manager.’

Verder stelt Gallup dat de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers een belangrijke sleutel is tot medewerkerbetrokkenheid (engagement). De 12% van de medewerkers die het er sterk mee eens waren dat hun manager hen helpt bij het stellen van prioriteiten in hun werk, is veel gelukkiger op het werk dan degenen die dit laag waarderen.

Medewerkers wiens managers regelmatig meetings houden, hebben drie keer meer kans om betrokken te zijn bij en enthousiast te zijn over hun werk, dan medewerkers waarbij dat niet zo is. Medewerkers geven aan dat ze op dagelijkse basis in contact willen zijn met hun bazen en niet alleen over de verkoopdoelstellingen of een op-handen-zijnde presentatie. Ze willen dat hun manager ook interesse toont in hun privéleven.

Medewerkers willen ook verantwoordelijkheid. Voor betrokken medewerkers betekent verantwoordelijkheid dat voor alle medewerkers ongeveer dezelfde normen gelden en dat luie collega’s ter verantwoording zullen worden geroepen. Het feit dat mensen kunnen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid zorgt voor rechtvaardigheid.

Bron: Gallup