Project Description

Van Amie Ouderenzorg (voorheen ZorgContact) kreeg ik oorspronkelijk de vraag of ik een boekje voor medewerkers wilde ontwikkelen waarin ze de nieuwe koers van hun organisatie wilden aankondigen. Hun vraag bleek uiteindelijk groter dan een boekje.

Identitive begeleidde ZorgContact naar een nieuwe, aansprekende naam en positionering die de zorginstelling als onderscheidend merk zou neerzetten. Veel zorgaanbieders stellen de zorg centraal in hun presentatie naar buiten toe. Op deze manier worden ouderen echter neergezet als hulpbehoevend in plaats van als de zelfstandige, onafhankelijke mensen die ze altijd zijn geweest en nog zoveel mogelijk willen blijven. Amie doet de belofte de cliënt écht centraal te stellen. De campagne ‘Mensen met een verhaal’ onderstreept dit. Zoals mevrouw Kooijman die op haar 99ste nog steeds actief is en denkt dat ze daarom al zo lang leeft. Ze deelt het verhaal achter een mozaïeken zeepaardje. Dit concept werd mede bedacht en uitgevoerd door Mariëtte Jongen Vormgeving en fotograaf Aad van Vliet. Marijke van der Linde was verantwoordelijk voor het optekenen van de verhalen.

Om ervoor te zorgen dat Amie in de praktijk haar belofte daadwerkelijk zal inlossen, introduceerden we een intern inspiratieprogramma. Per maand ontwikkelen we laagdrempelige acties die medewerkers uitnodigen hun unieke bijdrage te (blijven) leveren aan het écht centraal stellen van de cliënt. Een ‘levend’ inspiratieboekje ondersteunt bij dit proces.