Project Description

TNO, instituut voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek, vroeg mijn ondersteuning bij het beter zichtbaar maken van de strategische rol die zij (kunnen) vervullen om maatschappelijke innovaties te laten slagen; innovaties die een antwoord vormen op ontwikkelingen als globalisering, klimaatverandering, duurzaamheid en vergrijzing.

TNO staat vooral bekend om de ontwikkeling van innovatieve technologieën. Om er echter voor te zorgen dat deze innovaties ook daadwerkelijk hun weg vinden naar de maatschappij is het van belang dat met overheden en voor bedrijven en burgers de juiste randvoorwaarden worden gecreëerd. TNO heeft een team van topstrategen en kennisexperts dat hierbij ondersteunt. Om deze strategische rol van TNO kenbaar te maken werd een digitale nieuwsbrief ingezet.

De doelgroep van de nieuwsbrief was gemêleerd: beleidsmakers en bedrijven vanuit verschillende sectoren. Een deel van hen was geïnteresseerd in innovaties op het gebied van energieneutrale gebiedsontwikkeling, anderen in innovaties op het gebied van zorg en wonen en weer een ander deel in de introductie van schone voertuigen en intelligente transportsystemen. Om de nieuwsbrief aansprekend te houden voor deze uiteenlopende doelgroep was steeds het centrale thema: wat kunnen we leren van het naar de markt brengen van innovaties, hoe kunnen strategische studies hier een rol in spelen, wat vertellen onderzoeken – zoals ‘De Staat van Nederland Innovatieland’ ons en wat betekent dit voor overheden en bedrijven.