Project Description

Maatschappelijke Dienstverlening Nieuwe Waterweg (MDNW), nu ‘Minters, dienstverleners in welzijn’, vroeg Identitive: “Ontwikkel een nieuwe naam, huisstijl en positionering waar alle divisies die na voorgaande fusies bij MDNW horen onder kunnen worden geschaard. De huidige naam dekt de lading niet meer, is verouderd, wordt niet goed onthouden en roept geen associaties op.”

Voordat een nieuwe naam werd ontwikkeld is in de organisatie getoetst of het echt nodig was om van naam te veranderen. Deze vraag werd unaniem met ‘ja’ beantwoord. Aan de hand van persoonlijke interviews met sleutelfiguren binnen de organisatie en tijdens medewerkersbijeenkomsten is vervolgens een Ondernemersleidraad opgesteld. Daarin zijn de missie, visie en kernwaarden van MDNW aangescherpt en hun onderscheidend vermogen, aanbod, propositie en elevator pitch helder geformuleerd. De diensten van Minters worden nu niet meer per afdeling – ‘van binnen naar buiten’ – gepresenteerd (zie slider: ‘Voor:’); voortaan staan de vragen of problemen van klanten centraal. Deze zijn gegroepeerd in drie herkenbare thema’s: Opvoeden & Opgroeien, Eigen functioneren & Relaties en Een leefbare buurt (zie slider ‘Na:’).

Voorafgaand aan de totstandkoming van een nieuwe naam werden medewerkers gevraagd naar belangrijke randvoorwaarden en gewenste associaties. Een van de randvoorwaarden was dat de nieuwe naam goed uit te spreken zou zijn door burgers van alle nationaliteiten. Gewenste associaties bij de naam waren onder meer: frisse wind, nieuwe energie, transformeren, groei, inspireren, er weer zin in krijgen, er zijn voor iedereen. Na naam- en domeinnaamonderzoek en toetsing van de naam bij een interne werkgroep, het managementteam en de Raad van Toezicht waren de naam ‘Minters’ en de toevoeging ‘dienstverleners in welzijn’ een feit. Vormgevingsbureau Twin Media is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het nieuwe logo en de huisstijl.